Online vs. Presa tradițională

Societatea și tehnologia sunt într-o continuă dezvoltare, acest fapt are repercursiuni directe asupra mass-media. Presa a trecut rapid prin schimbări semnificative în ultimele decenii, de la ziare la radio, de la radio la tv și acum de la tv în online. Dacă primele două treceri semnificative au permis totuși menținerea presei scrise pe piață, asistăm acum la o scădere semnificativă a presei scrise datorită start-up-urilor.

Pentru a putea continua această discuție este nevoie să clarific semnificația cuvântului start-up. Start-up, în definiția clasică, reprezintă firmele nou înfințate din domenii diferite și care încearcă să se dezvolte, iar când vine vorba de mass-media, cuvântul start-up reprezintă toate modurile de a face presă online. Aici intră: blog, pagini de media pe diferite site-uri de socializare, publicații exclusiv online, dar și diferite site-uri de socializare care permit transmiterea informaților într-un timp cât mai scurt.

Este foarte clar, din punctul meu de vedere, că aceste start-up-uri au dus la scăderea tirajelor de ziare și reviste, la scăderea ascultătorilor de emisiuni radio dar și la scăderea celor ce își adună informațiile de la televizor.

Astfel, este mult mai comod în momentul în care mergi dimineața la serviciu să deschizi smartphone-ul sau tableta și să verifici știrile, fiind un mod mult mai rapid de cât cele clasice, necesitând costuri mai mici și cu siguranță oferind o varietate de perspective asupra unei singure informații. Un alt avantaj pe care îl reprezintă  acest mod nou de a face presă este faptul că informațiile sunt transmise mai rapid și ajung la tine aproape în momentul în care s-au petrecut. ◊Blog” este un cuvânt tot mai des auzit și în România; foarte mulți jurnaliști aleg să scrie pe un blog dintr-un motiv cât se poate de plauzibil: nu au un șef care decide ce articole se publică și ce articole nu se publică. Fiecare posteză ce consideră că merită să apară. Pe lângă acest avantaj mai este și faptul că nu trebuie să fi neapărat un jurnalist pentru a scrie pe blog, poți fi la fel de simplu un mecanic foarte bun sau un inginer IT bine pregătit.

Costul reprezintă și el un avantaj al presei online, în anul 2016 aproape 90% din populația României are acces la internet, astfel nu se pune problema de accesibilitate. Este mult mai profitabil să plătești un abonament la internet decât să cumperi pachete de televiziune, destul de scumpe, pentru că te interesează un anume program. Adică este mult mai eficient să plătești un abonament de 40 lei lunar la internet decât să dai 2 lei zilnic pentru un ziar.

Revenind la termenul de start-up, în general acestea apar din nevoia de a face un altfel de presă. Jurnaliștii tineri își doresc să transmită informația în felul lor și să aibă expus propriul punct de vedere despre o anumită situație, iar de aici pornește totul. Brusc apare un blog, o televiziune online, un ziar online, poate o pagină de Facebook care promovează anumite lucruri.

Acum ceva timp celebrul Marius Tucă a scris un articol despre bloggeri, în care acesta era oarecum nervos pe succesul pe care îl aveau câțiva mici bloggeri. Trebuie menționat faptul că articolul și toată discuția avea loc în anul 2008, acum aproximativ 8 ani. Acesta afirma că presa tradițională este pe ducă datorită bloggerilor și că prevede o scădere semnificativă a presei tradiționale în următorii ani. Mai mulți oameni din mediul online au scris atunci despre acest lucru, iar acum, la 8 ani după, numărul de bloggeri din România s-a triplat, așadar din punctul meu de vedere, polul de putere se îndreaptă acum spre online.

Cu toate acestea, trăiam cu impresia că încă există o prăpastie foarte mare între impactul pe care îl are presa scrisă comparativ cu cel al blogosferei, probabil datorită faptului că presa tradițională (presa scrisă + radio + tv) are o rată de  accesare mult mai mare decât o au blogurile. Poate că mă înșel eu, dar cred că presa tradițională poate exista în paralel cu presa scrisă.

Trebuie să luăm în considerare și reversul medaliei, astfel că este posibil ca informațiile apărute pe diverse pagini sau site-uri să nu fie adevărate sau să ascundă o parte din realitate pentru a influența într-un fel sau altul cititorul cu bună știință. Se poate evita acest lucru cu o selecție bine făcută a modului în care vă selectați informațiile. Un alt punct negativ să zicem, îl reprezintă faptul că cei care scriu pentru aceste mici publicații, foarte des o fac subiectiv și asta duce la o subiectivizare a informației.

Sunt oameni care consideră că în acest fel, presa scrisă, radioul și televiziunea vor dispărea încetul cu încetul, eu zic că nu. Însă calitatea lor va crește deoarece vor fi nevoiți să țină pasul cu tinerii dornici de a se impune din sfera online.

Din punctul meu de vedere, start-up-urile de mass-media sunt o alternativă destul de bună pentru presa tradițională, acestea oferă și o perspectivă mai subiectivă a presei, sunt latura mult mai umană din presă, cu bune și cu rele.

  • VASILE VIOREL GELATU – student anul II Jurnalism în cadrul Universității de Vest Timișoara

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*